Geschiedenis van Antwerpen Welkom op het forum van het FelixArchief

St Philippus 1718

Stel hier al uw andere vragen over 't Stad.

St Philippus 1718

Berichtdoor Romarli » 02 Jan 2008, 23:25

Op 28 december 1718 werd Joannes Carolus Josephus COSTALES in de citadel gedoopt als wettige zoon van Dominicus Costales en Isabella Vandermall (?) (zou even goed Vantermal of Vandemet en als voornaam Elisabeth kunnen zijn).

Dit echtpaar huwde op 16 november 1713 eveneens in St Philippus met een dispensatie van de Antwerpse bisschop wegens " in secundi gradu cognationis spriitualis ". Hier veronderstel ik dat er tussen hen een kerkelijke ( geestelijke) verwantschap was die waarschijnlijk in de gebruiken van de garnizoensbewoners zou te vinden zijn ( doop- of huwelijksgetuige ?? ).
Op 10 december 1714 en 15 augustus 1717 werden in hetzelfde gezin nog twee dochters gedoopt, nml Anna Maria en Maria Antonia Josepha.

Tevens het vermelden waard is misschien wel dat Dominicus Costales in enkele akten " capitanus " genoemd wordt.
Tot hier deze gegevens van mijn verre rechtstreekse voorvader langs moeders kant.

Het is begrijpelijk dat mijn zoekhonger naar verdere gegevens over deze Spaanse voorvader nu aangescherpt is.
Daarom mijn vraag of er historici of genealogen zijn die iets meer weten over St Philippus en/of de citadel en over de Spanjaarden die daar sinds 1567 samen met Alva arriveerden. Moest zulks het geval zijn is ook de kleinste informatie steeds welkom, want ... wie zoekt die vindt.
Immers na ruim 10 jaren én opnieuw zoeken vond ik eindelijk Joannes Carolus Josephus in de klapper der dopen van St Philippus daar hij niet onder de letter C maar onder de letter G te vinden was.

Eender welke informatie over zowel de burcht als over zijn bewoners als over geestelijke verwantschap, of litteratuur hierover zal met grote dank verwelkomd en aanvaard worden.

Romarli

Berichtdoor druoon » 06 Feb 2008, 15:54

bekijk deze thesis eens:

Het lelijke eendje en de keizerlijke adelaar.

De hervormingen van, en het beleid ten overstaan van,
de nationale regimenten, 1713-1763.

http://www.ethesis.net/regimenten/regimenten_inhoud.htm

Vooral hoofdtsuk vijf dat over de forten in de Zuidelijke Nederlanden gaat geeft wat achtergrond over het leven in deze.

druoon

Re: St Philippus 1718

Berichtdoor jan hubert » 29 Jul 2008, 08:05

ik heb dit jaar een onderzoek afgerond naar de St-Filippuskerk en deze studie kan u inkijken in het Felixarchief onder: Op zoek naar een verdwenen kerk en haar inhoud (onderzoek naar de kerk van de Citadel van Antwerpen 1574-1832)

jan hubert

» Terug naar Ook dit is Antwerpen!