Geschiedenis van Antwerpen Welkom op het forum van het FelixArchief

Waalse Gemeente l'Olive

Stel hier uw vragen over Antwerpse burgemeesters, heiligen, je voorouders,....

Waalse Gemeente l'Olive

Berichtdoor Gerda Vegt » 13 Apr 2006, 16:51

Geachte forumleden,

Bij mijn genealogisch onderzoek naar een voorvader die in de woelige jaren rond 1630 naar de stad Leiden (Holland) kwam en die moutmaker van beroep was, ben ik terecht gekomen bij een predikant in de Noordelijke Nederlanden (in Koudekerk) die het huwelijk van deze voorvader in de Protestantse Kerk aldaar sloot. Bij verder onderzoek naar de herkomst van deze predikant is ontdekt dat hij ook predikant is geweest van de [color=red]Waalse Gemeente l'Olive [/color]die [color=red]rond 1600-1650 [/color]in Antwerpen bestond.

VRAAG: Zijn er betreffende de Waalse Gemeenten, die ongetwijfeld op meer plaatsen in de Zuidelijke Nederlanden hebben bestaan, en speciaal betreffende de Gemeente [color=red]"Het Olijftakje"[/color] bronnen te raadplegen, zoals bijv. doop- huwelijk- en overlijdensregisters en lidmatenregisters?

Wie kan mij helpen?

Vreemdeling heeft dit bericht op op 13 april 2006 geplaatst.

Gerda Vegt

Brabantse Olijfberg

Berichtdoor Marie Juliette Marinus » 05 Mei 2006, 00:03

Een Waalse hervormde gemeente in Antwerpen is mij niet bekend maar van Brabantse Olijfberg bewaart het stadsarchief wel registers, weliswaar pas vanaf 1660.

Marie Juliette Marinus

Olijfberg

Berichtdoor Gie Stappaerts » 04 Jul 2006, 09:59

De Brabantse Olijfberg bestaat nog steeds in de Lange Winkelstraat in Antwerpen. Contactpersoon is dominee Egbert Rooze.

groetjes,
Gie Stappaerts

Gie Stappaerts

» Terug naar Bekende en minder bekende Antwerpenaren