Geschiedenis van Antwerpen Welkom op het forum van het FelixArchief

De Seefhoek

Stel hier uw vragen over Antwerpse burgemeesters, heiligen, je voorouders,....

De Seefhoek

Berichtdoor Tiany » 18 Feb 2009, 19:19

Hallo,
Ik ben in de jaren '50 geboren in de Seefhoek, ik zoek naar "volkse verhalen" en personen die daar gewoond hebben in de periode 1900 tot 1970.

Vriendelijke groeten,
Tiany :wink:

Tiany

Re: De Seefhoek

Berichtdoor Tiany » 25 Nov 2009, 22:46

Da's Chinees voor mij hoor...?

Groetjes Tiany
:shock:

Tiany

Berichtdoor Georges Troupin » 24 Dec 2009, 11:06

beste Tiany

probeer deze twee boeken eens

Karel Devocht, De Seefhoek van toen. De Seefhoek en ’t Faboert. Een terugblik op de 5e en 11e wijk van Antwerpen. Antwerpen 1986

Karel Devocht, Het verenigingsleven in de Seefhoek. Toen en nu 5e en 11e wijk van Antwerpen, Antwerpen 1989

groeten
Georges

Georges Troupin

Berichtdoor jacolanientje » 11 Mrt 2013, 18:43

ik ben ook geboren in de seefhoek(rond de sint amanduskerk) in de jaren 50, mijn ouders en de ouders en grootouders van mijn moeder woonden allemaal in de seefhoek ... het was toen een gezellige warme volksbuurt waar mensen nog met mekaar begaan waren en je kon buiten spelen zonder angst ... ik woon er nu niet meer maar als ik er eens doorwandel dan krijg ik toch kriebeltjes ... zo veranderd! wel jammer hoor ...

jacolanientje

Berichtdoor Tiany » 12 Mrt 2013, 14:27

Bedankt voor de tip Georges, ben het boek gaan zoeken maar heb hem nog niet gevonden, geef het zeker niet op want het klinkt zeer interessant...

Ook bedankt voor uw reactie Jacolanientje, ik begrijp zeer goed het gevoel dat je hebt als je door de "Seefhoek" wandelt...
Wandelen durf ik niet meer door onze kinderjaren-buurt, maar ben enkele keren met de auto er door gereden, wat een verschil, dag en nacht.
Er woonden vroeger een mix van mensen, arm, minder arm, en mensen die het wat beter hadden...maar de buurt was steeds proper, de straten werden iedereen week gekuist, de kinderen konden heerlijk spelen op de "lantoer" en in het midden van de straat, tot er om de hoek een auto in de straat gereden kwam....even allemaal de "lantoer" op, om daarna met de héle bende verder te kunnen spelen.
Zondags naar "Jenny" de snoepwinkel, "Fanny" de frietuur, er was "Molleke" de juwelier en "Fien punt" die naaigerief verkocht...Gusta, later Alice en Eduard de groentewinkel...enz...ken je deze handelaars ook ?
Mogelijk niet want je woonde aan de St-AmandusKerk, die koster heb ik zeer goed gekend..."Fonske".

Groetjes Tiany :)

Tiany

Berichtdoor marci » 05 Okt 2015, 15:58

Daar ik mezelf nù pas registreer lees ik je berichtje over (onze dierbare ) Seefhoek twee jaar te laat.... :lol:
Maar toch nog even een reactie, Jà heb ze ook allemaal van dichtbij gekend zoals je schreef "Zondags naar "Jenny" de snoepwinkel, "Fanny" de frietuur, er was "Molleke" de juwelier en "Fien punt" die naaigerief verkocht...Gusta, later Alice en Eduard de groentewinkel."Ik woonden destijds in de Korte Scholierstraat ma-pa, zes zusjes en drie broers, we beleefden er een uiterst gezellig en onbekommerde jeugd, frietjes bij Fanny, knoopjes en naaigaren van Fien punt, onze eerste oorringetjes laten prikken bij Molleke, zakjes kolen, groentjes en fruit bij Gusta en Urbain, later werden Alice en Eduard vrienden aan onze thuis ( zie ze nog allen zó voor me) , de foor op 't Schoolplak, dé plein met zandbakken, Watripont de drogist in de Lange Scholierstraat enz...enz...Al die nostalgische waarde veranderde in een getto van vervreemding waar geen ECHTE Belg nog een voet durft ( WIL )te zetten België is naar de vaantjes, zoals het er nu aan toe gaat gaan mét ons apenlandje ook onze kostbare herinneringen kapot !

marci

» Terug naar Bekende en minder bekende Antwerpenaren