Geschiedenis van Antwerpen Welkom op het forum van het FelixArchief

Jozef Servaes en Catharina Lathouwers in Felixarchief

Stel hier uw vragen over Antwerpse burgemeesters, heiligen, je voorouders,....

Jozef Servaes en Catharina Lathouwers in Felixarchief

Berichtdoor StamboomServaes » 10 Jan 2014, 14:06

Hallo,

In mijn stamboom zit een Jozef Servaes. In tegenstelling tot de meeste familieleden die vrij honkvast zijn is dit een 'wandelaar'. Ze reizen hele stukken, heel frequent gedurende een aantal jaren en strijken dan ergens neer.

Jozef is op 11-03-1848 in Maastricht geboren, als kind van Joannes Josephus Servaes en Maria Josephina Eijmael. Jozef krijgt van huis uit het fabriceren van sigaren met de paplepel ingegoten. Hij reist vervolgens via de sigarenindustriesteden Gladbach en Geraardsbergen naar Antwerpen, omstreeks 1876. In Antwerpen krijgt hij een relatie met Catharina Lathouwers. Uit die relatie wordt op 11-03-1877 Joannes Leo Lathouwers geboren, die na 9 dagen sterft. Op 9-12-1878 volgt Joannes Baptista. Ze trouwen op 11-01-1879 te Antwerpen. Van 1879-1882 verblijven ze te Maastricht. Op 11-11-1883 wordt wederom te Antwerpen Franciscus Joannes geboren, op 7-7- 1887 Ferdinand Adranus en op 12-5-1889 de tweeling Gustavus Josephus en Mathildis Henricus Josephina, die beide slechts korte tijd leven. In 1893 verhuist het hele gezin naar Mile End Old Town in Londen, waar alweer gewerkt wordt in de sigarenindustrie.

We weten van de census van 1911 in Londen dat er in totaal 10 kinderen zijn geweest, van wie er 3 het hebben overleefd. We hebben er 7 en missen er nog 3. Het archief in Maastricht kent geen data over Jozef Servaes aangaande kinderen. Daardoor is het meest aannemelijk te kijken naar de periode 1876-1893 te Antwerpen of na 1893 te Londen. In Londen is een kind gevonden in 1904, Charles, dat in aanmerking zou kunnen komen, maar 11 jaar na 1893 lijkt dat wat minder aannemelijk. Het lijkt er dan ook op dat Antwerpen de aangewezen plek is om te kijken, middels een gezinskaart of het nalopen van adressen om te zien wie daar woonde.

Om het gemakkelijk te maken heeft een hele lieve dame uit Gent voor mij enig voorwerk gedaan, qua adressen, zodat het niet te veel werk hoeft te zijn.

Adressen familie Jozef Servaes - Catharina Lathouwers

Catharina Lathouwers op 1878 in de Deurnestraat 98 / sectie 5
5: Deurnestraat - Diepestraat
wijk 5, nr. 04
Kast 2 - Lade 4 - Doos 296587
Jozef Servaes op 1878 in de Elisabethstraat 394 (39 ?) / sectie 5
5: Eendrachtstraat - Everaertstraat
wijk 5, nr. 05
Kast 2 - Lade 4 - Doos 296587

gezin Jozef Servaes - Catharina Lathouwers op 11/11/1883 in de Van Campstraat 4 / sectie 5
Boomstraat 18 – Carnotstraat 149
wijk 5 nr. 3bis
Kast 3 - Lade 5 - Doos 2213954

gezin Jozef Servaes - Catharina Lathouwers op 07/07/1886 in de Lange Zavelstraat 101 / sectie 5
Korte Zavelstraat 1 – Zetternamstraat 55
wijk 5 nr. 27
Kast 3 - Lade 5 - Doos 2227422

gezin Jozef Servaes - Catharina Lathouwers op 12/05/1889 in de Elisabethstraat n° 39/2 (392?) / sectie 5
Eendrachtstraat 1 Sint-Elisabethstraat 50
Sint-Elisabethstraat 32 – Essenstraat 54
wijk 5 nr. 8
wijk 5 nr. 8bis
Kast 3 - Lade 5 - Doos 2227120

gezin Jozef Servaes - Catharina Lathouwers op 07/04/1891 in de Scholierstraat n° 110/2 / sectie 5 (lange Scholierstr. ?)
Lange Scholierstraat 102 - Schoolstraat 22
Lnge Scholierstr 2 - Lnge Scholierstr 100/4 - Lnge Scholierstr
Pioensteeg 3 - Lange Scholierstraat 85
wijk 5 nr. 12bis noord
wijk 5 nr. 12 noord
wijk 5 nr. 11 noord
Kast 3 - Lade 5 - Doos 2227874
Kast 3 - Lade 5 - Doos 2227420

gezin Jozef Servaes - Catharina Lathouwers op 28/06/1891 in de Schoolstraat n° 3 / sectie 5
Lange Scholierstraat 102 - Schoolstraat 22
wijk 5 nr. 12bis noord

Mijn verzoek: is er iemand die zo vriendelijk is om te kijken of de laatste drie kinderen kunnen worden gevonden, om zo de stamboom voor Jozef en Catharina af te ronden.

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,
Armand

StamboomServaes

Re: Jozef Servaes en Catharina Lathouwers in Felixarchief

Berichtdoor AntwerpRevisited » 16 Feb 2014, 02:40

Dit is de eerste pagina van het vreemdelingendossier van Joseph Servaes en Catherine Lathouwers: https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/T ... 1443535150

Om de andere pagina's te bekijken, klik op het rechter pijltje. U kunt een document opslaan door op save te klikken, in het zwarte vlak aan de rechterkant.

Er is nog meer te vinden op Family Search, maar ik weet niet in hoeverre u bekend bent met het zoeken in de index en de dossiers die daar te vinden zijn.

Hier kunt u zoeken op naam en eventueel op datum: https://familysearch.org/search/collection/1477769

Als u de juiste persoon of personen gevonden heeft, dan klikt u op de naam en noteert u het file number.

Het is aan te raden om ook het originele index bestand te bekijken door op view document aan de rechterkant te klikken, want soms is er ook een vermelding van andere personen met dezelfde naam, of van een echtgenoot en kinderen. In het originele document staat het file number of dossiernummer in de linker kolom.

Heeft u alle dossiernummers genoteerd, ga dan naar de volgende website: https://familysearch.org/search/image/i ... /waypoints

Hier zijn de dossiers te vinden die bij de nummers horen die u heeft opgeschreven. Als het nummer bijvoorbeeld 68000 is, dan zult u moeten zoeken naar de dossiers waaronder dit nummer valt, in dit geval is dat: nr. 67892-68095, 1889

Daarna is het een kwestie van bladeren, net zolang tot u het juiste dossiernummer gevonden heeft, dat is te vinden in de linker bovenhoek van sommige documenten. Door op de pijltjes te klikken bladert u één pagina vooruit of achteruit, maar u kunt ook direct doorbladeren naar pagina 100 of 320, door dit in te vullen en dan op GO of de enter toets te drukken.

Ik hoop dat u met deze uitleg zult vinden wat u zoekt. Ik wens u veel succes!

AntwerpRevisited

Berichtdoor StamboomServaes » 21 Feb 2014, 18:12

Dank voor deze uitgebreide uitleg over het gebruik van Family Search.

Bij het lezen van de reactie was ik teleurgesteld, omdat ik een stuk verbinding ten aanzien mijn behoefte om informatie miste, hetgeen mogelijk voortkomt uit het gegeven dat ik mijn verzoek om hulp en ondersteuning niet voldoende concreet heb geformuleerd.

Er is reeds erg veel tijd van mijzelf en anderen is gaan zitten in het nalopen van Family Search en we hebben daar niet tot de bevredigende antwoorden kunnen komen in dit vraagstuk. De documenten waar naar verwezen wordt zijn bekend, maar leiden niet tot de gewenste antwoorden over de drie onbekende kinderen.

Dit gegeven is aanleiding geweest om de vraag aan de orde te stellen, dat er misschien moet er maar eens fysiek in het archief gekeken worden of we op de specifieke adressen informatie kunnen vinden die we niet op Family Search kunnen vinden. De ervaring is namelijk dat Family Search mooi is en veel informatie bevat, maar beslist niet altijd compleet is en zeker niet altijd even adequaat benaderbaar is.

We hebben gemerkt dat of Family Search hier tekort schiet, of onze deskundigheid. Vanwege de behoefte aan duidelijkheid, is er dus de wens voor een hands-on doorlopen van de archiefdocumentatie op de locatie van het archief.

Omdat Antwerpen een twee uur rijden van mijn woonplaats ligt, heeft het mijn voorkeur als iemand voor mij zou kunnen kijken. Als u mij daarmee zou kunnen helpen, zou ik zeer erkentelijk zijn.

StamboomServaes

Berichtdoor AntwerpRevisited » 23 Feb 2014, 01:08

Ik woon zelf ook niet in de buurt van Antwerpen, daarom doe ik zoveel mogelijk van mijn onderzoek online, vaak biedt het aanknopingspunten voor verder onderzoek.

Er is hier op het forum een speciaal gedeelte gereserveerd voor opzoekingen: viewforum.php?f=8
U zou uw bericht daar nog eens kunnen plaatsen, allicht dat iemand het leest die u verder kan helpen.

Omdat u al zoveel informatie heeft, is het moeilijk in te schatten met welke websites en zoekmethodes u bekend bent. Uit eigen ervaring weet ik dat ik vaak dezelfde informatie en bronnen tegenkom, maar zelfs al is 99% van de informatie bekend, de 1% die we nog niet kenden kan de sleutel zijn tot nieuwe ontdekkingen.

Daarom nog een link naar een website voor genealogisch onderzoek in Engeland: http://www.findmypast.co.uk

En nogmaals veel succes gewenst.

AntwerpRevisited

» Terug naar Bekende en minder bekende Antwerpenaren