Geschiedenis van Antwerpen Welkom op het forum van het FelixArchief

Tholincx in Antwerpen

Stel hier uw vragen over Antwerpse burgemeesters, heiligen, je voorouders,....

Tholincx in Antwerpen

Berichtdoor aaocons » 12 Jun 2006, 18:21

L.S.
Ik ben op zoek naar informatie over de Antwerpse families Tholincx, oorspronkelijk afkomstig uit 's-Hertogenbosch; ik weet het een en ander over de 17e eeuwse Tholincxen, maar erg weinig over een enkele genraties daarvoor in Antwerpen residerende familie Tolinc/Tollinc (rond 1400-1500), die ook relaties had met een geljknamige familie in Aalst/Alost en te 's-Hertogenbosch. Beide families maakten deel uit van het Antwerpse stadspatriciaat en onder de leden van beide families treffen we corencopers aan, betrokken bij de 'internationale' graanhandel.

met dank voor elk stukje informatie, met name ook verwijzingen naar teksten en bronnen :D

Ad W M Teulings,

aaocons

Berichtdoor Marie Juliette Marinus » 06 Sep 2006, 23:06

Voor de 15de eeuw zijn de Antwerpse schepenregisters de voornaamste bron maar deze zijn slechts ten dele geïndexeerd. Deze indices kon je raadplegen in de leeszaal van het Antwerpse stadsarchief en een klein deel staat ook on-line dankzij de inspanningen van E. Derycke, zie http://www.genootschap.bewoner.antwerpen.be/SRXVde.htm

Marie Juliette Marinus

info over familie Tolinx

Berichtdoor François » 12 Okt 2006, 15:50

In de begrafenisgregisters van St Walburgis (Antwerpen) vond ik tussen 1693 en 1796 één vermelding van Tolinx terug:
Op 7 maart 1703 wordt het overlijden genoteerd van ene Martinus OTS, uit de haringvliet die gehuwd was met Catharina TOLINX.

François

» Terug naar Bekende en minder bekende Antwerpenaren