Geschiedenis van Antwerpen Welkom op het forum van het FelixArchief

Zilversmid natie

Stel hier uw vragen over Antwerpse burgemeesters, heiligen, je voorouders,....

Zilversmid natie

Berichtdoor DeeWee » 16 Nov 2017, 10:57

De broer van mijn grootvader was tot 1940 natiebaas van de Zilversmid natie. Wat was dit precies? Bestaat die natie nog of wanneer heeft die opgehouden te bestaan? Weet iemand waar ik hierover informatie kan vinden?

Groeten,
Dirk

DeeWee

Re: Zilversmid natie

Berichtdoor Peelmans » 12 Jan 2018, 13:13

Beste

ik ben in het bezit van wat summiere gegevens over de zilversmidsnatie want mijn grootvader en oom waren er natiebazen in de periode 1900 - 1930.

Ik ben ook bereid om eens met U af te spreken om datgene door te geven wat ik heb aan gegevens.

Mijn emailadres is walter.peelmans@telenet.be

Mvg

Walter Peelmans

Peelmans

Berichtdoor Marie1953 » 06 Feb 2018, 17:49

Ook bij ons in de familie waren er natiebazen bij de Zilversmid Natie.
Volgens een kopie van een akte erfde de overgrootvader van mijn man 'een werkende plaats' (= aandelen ?) bij de Zilversmid Natie in 1882.
Onze betovergrootvader (geboren in 1830) en twee van zijn broers werkten namelijk daar,vermoedelijk in de jaren 1850 - 1870 ?
We zouden ook graag wat vernemen over de Zilversmid Natie.
@ walter Peelmans : mogen ook wij u rechtstreeks per mail contacteren ?
Zelf beschikken we enkel over één foto.
Mijn mailadres is mcl.luyckx@telenet.be

Marie1953

Berichtdoor Peelmans » 11 Mrt 2018, 11:59

DeeWee schreef:De broer van mijn grootvader was tot 1940 natiebaas van de Zilversmid natie. Wat was dit precies? Bestaat die natie nog of wanneer heeft die opgehouden te bestaan? Weet iemand waar ik hierover informatie kan vinden?

Groeten,
Dirk

Beste
ik heb wel wat informatie over de Zilversmidsnatie die bestond vanaf 1838 onder de naam Lijkbiddersnatie. De naam veranderde in 1851 in Natie Zilversmidstraet 35. Dit geeft aan dat de natie niks met zilversmederij van doen had maar wel met de lokatie in de Zilversmidstraat naast het stadhuis. Ze bestond tot 1974 en werd vereffend in 1975. Mijn email adres is walter.peelmans@telenet.be Geef me uw emailadres en ik stuur U mijn bescheiden documentatie of we maken een afspraak.
Mvg Walter Peelmans

Peelmans

» Terug naar Bekende en minder bekende Antwerpenaren