Geschiedenis van Antwerpen Welkom op het forum van het FelixArchief

Poesjenellen - Poppenkastspelers 19e eeuw

Antwerpen een cultuurstad? Zeker weten!

Re: Poesjenellen - Poppenkastspelers 19e eeuw

Berichtdoor janverhelst » 03 Mei 2007, 21:11

Rita Pierar schreef:Dag allemaal,

Al een hele tijd weet ik dat mijn voorouders rondreizende muzikanten waren. Een daarvan, Maurice Boudou, was toneelpoppenspeelder.
Hij verbleef ook te Antwerpen(kinderen geboren).
Is er ergens iets te vinden over het Poppenspelen in de 19e eeuw te Antwerpen? Waren dat speciale families die dat deden?
De vrouw waar mijn voorvader (onwettige) kinderen meehad, kwam uit een nederlandse familie van poppenspelers te Amsterdam.

groetjes Rita

Jan De Schuyter "De Antwerpse Poesje, zijn geschiedenis, zijn speelteksten" zijn voor ons , poesjespelers van de poesje van de Lange Wapper, de bijbel.
origineel uiitgegeven in 1943 bij uitgeverij de sikkel, doch een reprint uit 1978
Jan Verhelst
Poesje van de Lange Wapper

janverhelst

Poesjenellen - Poppenkastspelers 19e eeuw

Berichtdoor Klaasjan » 22 Jul 2007, 18:26

beste Rita

Als je op het internet rondneust vindt je inderdaad genealogische connecties tussen Boudou en de familie Cabalt/Kabelt, destijds een befaamde familiepoppenspelers op de Amsterdamse Dam.

Groetjes, Klaasjan

Klaasjan

Re: Poesjenellen - Poppenkastspelers 19e eeuw

Berichtdoor janverhelst » 14 Aug 2010, 21:40

Jouw voorouder Maurice op geneanet:
http://gw5.geneanet.org/index.php3?b=wi ... s;n=boudou
Burgerlijke staat

Geboren op 4 mei 1801 - Gent
Overleden op 13 augustus 1849 - Antwerpen , leeftijd bij overlijden: 48 jaar oud
Huwelijken

Gehuwd op 26 mei 1831, Antwerpen, met Henderina Loriot , geboren op 20 juni 1790 - Amsterdam (NL), overleden (ouders : Milan Loriot †/1831 & Joanna baptista Perrin †/1831)

groeten
Jan Verhelst

Klaasjan schreef:beste Rita

Als je op het internet rondneust vindt je inderdaad genealogische connecties tussen Boudou en de familie Cabalt/Kabelt, destijds een befaamde familiepoppenspelers op de Amsterdamse Dam.

Groetjes, Klaasjan

janverhelst

» Terug naar Kunst en cultuur in Antwerpen