Geschiedenis van Antwerpen Welkom op het forum van het FelixArchief

Stadsfeestzaal aan de Meir

Algemene discussies over de geschiedenis van Antwerpen.

Berichtdoor lucifer » 29 Mei 2008, 14:21

Ik dacht dat je die gegevens kunt vinden
a) in het stadsarchief of via foto's op de webside van het stadsarchief
b) in de "Gids van Oud-Antwerpen" van g. Van Couwenbergh. Ik zou dat kunnen opzoeken maar het boek is momenteel spoorloos.
Mvg

I do it my way
lucifer

Berichtdoor lucifer » 29 Mei 2008, 23:44

Er is nog een mogelijkheid. Ik weet niet of de Stadsfeestzaal een beschermd monument is, of dat deel van de Meir een geklaseerd stadsgezicht.
a) Er bestaat een repertorium van de merkwaardige gebouwen van Vlaanderen (in feite een lijst gebouwen die het waard zijn beschermd te worden als monument) uitgegeven door Brepols in de jaren 70tig.
b) je kan even navraag doen bij de Dienst Monumentenzorg van de stad, of bij de Dienst Stadspatrimonium (Vespa).
Mvg

I do it my way
lucifer

Re: Stadsfeestzaal aan de Meir

Berichtdoor druoon » 18 Aug 2008, 12:16

Nog even ter vervollediging:

het was inderdaad de bedoeling dat er een beeld in de nis zou komen. In 1908 heeft het stadsbestuur opdracht gegeven aan Edward Deckers (o.m. de maker van het monument voor de gesneuvelden uit het stadspark) om een beeld te maken voor de nis. Hij kreeg die opdracht als troostprijs omdat hij tweede geƫindigd was in de wedstrijd voor het ontwerp van het Benoit monument, gewonnen door Emiel Vloors. Het beeld is echter nooit gemaakt...
Trouwens Emiel Vloors heeft ook nooit zijn Benoit monument mogen maken ondanks sterk aandringen door Rodin, wegens te duur.

druoon

» Terug naar Algemeen