Geschiedenis van Antwerpen Welkom op het forum van het FelixArchief

Sint- Fredegandus en de geschiedenis van Deurne

Algemene discussies over de geschiedenis van Antwerpen.

St.Fredegandussite

Berichtdoor peeters ludo » 02 Aug 2006, 19:54

Beste ,
De "kerck opden bergh" , daarmede bedoelde men in een zestiende eeuwse tekst de oorspronkelijke stenen O.L.Vrouwekerk mee die bij de slag om Deurne vernield werd en waarvan de Balegemse steen van de zware westertoren mee gebruikt werd in de bouw van de spaanse omwalling . Later werd deze kerk ,zoals ik al schreef de St.Fredeganduskerk .
De huidige Turnhoutsebaan vormde indertijd (zestiende eeuw ) de voorloper van de Boudewijnsnelweg van Antwerpen naar Limburg, Duitsland en zelfs Oostenrijk ,alle transport kwam vanuit Antwerpen in de buurt van de latere Kipdorppoort ,langs een verhoogd dijkwerk door de Borgerhoutse moerassen naar Deurne-brug over de Schijn en zo verder. Vermoedelijk diende de toren van de toenmalige kerk als orientatiepunt gezien de kerk zelf ook nog eens op een verhoogde zandrug lag ( + 14m)
en dus vanuit het oude Antwerpen zichtbaar bleek.
Trouwens Deurne-Dorp ligt mogelijk op een zandrug tussen beide Schijns
een uitloper van de kempische vlakte . Ook Koraalplaats (+ 9m) werd in de volksmond betiteld als de "Creolenberg of Koraalberg " zoals haar gelijknamig plekje in Antwerpen , de Koraalberg . De oorsprong van hun benaming is trouwens gelijklopend , beide plekken waren eind vijftiende eeuw al eigendom van de Choralen van de Antwerpse kathedraal.
Groeten LP

Ik ben vooral geinteresseerd in de lokale geschiedenis van Deurne -zowel paleontologisch als archeologisch , als sociaal en industrieel archeologisch .
Ben ook bezig met St.Fredegandusbegraafpark St.Rochussite en Schijnvallei
peeters ludo

Sint-Fredegandus en de Geschiedenis van Deurne

Berichtdoor Gregor » 10 Aug 2006, 23:18

Koraalplaats (+ 9m)

Zou " koraal of kraal " een plaatst voor de vee kunnen zijn ?

Groeten Gregor

Gregor

St Fredegandus en Deurne

Berichtdoor peeters ludo » 11 Aug 2006, 09:34

Beste Gregor ,

Het is zeker en vast Koraalplaats afkomstig van de "Choralen" van Antwerpen gezien er een pachtovereenkomst bestaat uit 1493 tussen deze Choralen en ene Peter van Hulsthout de Oudere voor het pachten van de hoeve aldaar (nu het Volksmuseum van Deurne)
L.Peeters

Ik ben vooral geinteresseerd in de lokale geschiedenis van Deurne -zowel paleontologisch als archeologisch , als sociaal en industrieel archeologisch .
peeters ludo

Berichtdoor Gregor » 11 Aug 2006, 23:51

Geachte,

De benamingen van gronden, enz., zijn toch ouder dan de achste eeuw ?

Groeten Gregor

Gregor

St.Fredegandus en Antwerpen

Berichtdoor peeters ludo » 12 Aug 2006, 09:48

Beste Gregor ,

Wat je stelt is inderdaad zo ,maar de naam Koraalplaats is geen oude benaming van een grond maar een straatbenaming gegeven aan deze steeg door het toenmalige gemeentebestuur . Vermoedelijk in de achtiende of negentiende eeuw , na het ontstaan van de arbeidersbeluiken in Deurne-Dorp (steegjes zoals ook Joostplaats , Rosenstraatje,Jan Bielstraatje enzomeer.
Verschillende benamingen werden enkele malen gewijzigd tot in begin twintigste eeuw, maar Koraalplaats heeft zijn naam behouden .
Groeten L.P.

peeters ludo

Choralen?

Berichtdoor garamondi » 27 Sep 2006, 19:19

Kan iemand in het kader van de benaming koraalberg uitleggen wat of wie de de "Choralen" van Antwerpen waren?. Ik ben namelijk op zoek naar de betekenis van de naam koraalberg.

garamondi

benaming Koraalplaats -deurne

Berichtdoor peeters ludo » 06 Okt 2006, 15:16

Beste mevrouw ,
Er bestaat een acte dat in 1493 de "Choralen" van Antwerpen een hoeve verpachten aan ene Peter Van Hulshout de Oudere gelegen op de plek die nu Koraalplaats heet .
Ons Volksmuseum , gevestigd in de gebouwen 1 t.e.m. 6 draagt nog bouwsporen van een middeleeuwse kempische langgevelhoeve die in deze richting wijst .
Het straatje kreeg de naam van de vroegere eigenaars , de "Choralen " van Antwerpen en werd Koraalplaats betiteld ,in de volksmond rond W.O.I Koraalberg genoemd omdat het op + 9 m gelegen is (sic) ,een hoog punt t.o.v; de omgeving ,vooral richting Antwerpen-Borgerhout .
Dit waren de leden van het zangkoor van de kathedraal die een vereniging hebben opgericht rond begin van de vijftiende eeuw en vanaf dan ook hun eigen financien beheerden , vandaar de verpachting .
In de archieven van O.L.V.kathedraal is daar waarschijnlijk meer over te vinden.
Groten L.Peeters

peeters ludo

garamondi

Berichtdoor garamondi » 06 Okt 2006, 19:47

Hartelijk bedankt voor het verhelderend antwoord.
ps
ik jo; (man) heb de schermnaam "Garamondi" wat een afleiding is van de oude Latijnse benaming van de stad Geraardsbergen: Gerardimondium,
mijn geboortestad.
Maar door de liefde en werk is Antwerpen al meer dan 10 jaar mijn nieuwe thuishaven

garamondi

Berichtdoor Gregor » 09 Okt 2006, 00:26

Garamondi schreef :
ik jo; (man) heb de schermnaam "Garamondi" wat een afleiding is van de oude Latijnse benaming van de stad Geraardsbergen: Gerardimondium, :lol:

Als Geraadsbergen Gerardimondium is dan is Choraalberg : Stirimondium en maken beide delen van onze Geschiedenis.

Groeten, Gregor

Gregor

Koraalberg

Berichtdoor Klaasjan » 10 Okt 2006, 20:16

Beste Garamondi,
Ik wou er toch nog even op wijzen dat de Koraalberg in het hartje van de stad Antwerpen, even ten noorden van de Grote Markt, zijn naam ontleende aan een herberg "den coraeltack". Deze Koraalberg heeft dus geen verband met de choralen van de kathedraal, noch met een kraal voor vee.
Groetjes, Klaasjan

Klaasjan

VorigeVolgende

» Terug naar Algemeen