Geschiedenis van Antwerpen Welkom op het forum van het FelixArchief

Sint- Fredegandus en de geschiedenis van Deurne

Algemene discussies over de geschiedenis van Antwerpen.

Re: Sint- Fredegandus en de geschiedenis van Deurne

Berichtdoor spuit 7 » 15 Jan 2010, 23:58

in verschillende boeken kan je lezen dat de noormannen in 836 antwerpen platbrande en daarna via het kipdorp naar dorne trokken en de fredegandusabdij leegroofde en platbrande.

spuit 7

Sint-Fredegandus

Berichtdoor Pol » 07 Okt 2014, 16:41

Toevallig stootte ik op dit forum en wilde ik, als pastoor van de Sint-Fredegandusparochie, ook mijn steentje bijdragen ...
Er zijn inderdaad geen historische feiten over Fredegandus bekend, wat vooral te maken heeft met de tijd waarin hij zou geleefd hebben (rond 700). Maar dat kan van vele heiligen worden gezegd! Het is natuurlijk wél een feit dat er in Deurne (Antwerpen) een Sint-Fredegandusparochie bestaat en er nergens anders in de wereld nog een parochie aan die heilige is toegewijd, behalve dan in Moustier-sur-Sambre. Volgens de overlevering hebben de Benedictijner monniken, die zich sinds Fredegandus in Deurne hadden gevestigd, op hun vlucht voor de Vikingen halt gehouden in dat Waalse dorpje. Zij zouden daarna verder getrokken zijn naar Sint-Omaars in Noord-Frankrijk waar de relieken van de heilige bewaard zijn. Zowel in Deurne als in Moustier bezit de parochie een klein stukje daarvan, maar uiteraard valt het niet te bewijzen of die echt zijn. Wat uiteindelijk van geen enkel belang is! Dit is 2014! Wat wel betekenisvol is, dat is dat beide parochies al een paar keer hebben verbroederd, t.t.z. ze zijn bij elkaar op bezoek geweest. Hoe Belgisch kan Fredegandus zijn! Mensen die de kerk willen bezoeken of naar een zondagsviering komen, zijn bij deze uitgenodigd. Binnenkort kan u ook onze vernieuwde website bezoeken (ergens in november): www.sint-fredegandus.be .

Pol

Vorige

» Terug naar Algemeen