Geschiedenis van Antwerpen Welkom op het forum van het FelixArchief

Vlucht uit Antwerpen in 1914

Algemene discussies over de geschiedenis van Antwerpen.

Vlucht uit Antwerpen in 1914

Berichtdoor robvanderwildt » 03 Jun 2014, 14:16

In een eerder bericht op dit forum meldde ik dat mijn grootmoeder in 1898 naar Amsterdammigreerde. Ze kwam terug naar Antwerpen in 1907, maar vluchtte in 1914 voor de Duitsers, naar Amsterdam. Ik zoek voor mijn verhaal iemand die veel weet over hoe mensen in dat jaar hun heenkomen zochten en die zou kunnen verklaren waarom (mijn destijds behoeftige en alleenstaande) grootmoeder haar jongste zoon naar Reusel (NL) bracht of liet brengen en dergelijke meer. robvanderwildt@telenet.be.

robvanderwildt

Re: Vlucht uit Antwerpen in 1914

Berichtdoor dijori » 14 Aug 2015, 12:51

Beste Rob,

Ik heb een dergelijk iets. Mijn grootvader en 2 broertjes en 1 zusje kwamen in 1915(Althans is dat de datum op de emigratiekaart) terecht in Tlburg, bij de zusters van Liefdadigheid(weeshuis)1 van de broertjes werd naar Sittard gestuurd. Leeftijden: 13, 9, 5 en 3 jaar.
Mijn overgroorvader was blijkbaar in Amerika en kwam hen opzoeken, maar zou na 2 weken weer vertrekken naar de US. Hun moeder verbleef nog in Antwerpen.
We hebben dus ongeveer dezelfde vraag. Hoe zijn in godsnaam 4 kinderen zonder ouders vanuit Antwerpen in Tilburg beland?

dijori

» Terug naar Algemeen