Geschiedenis van Antwerpen Welkom op het forum van het FelixArchief

herbergen

Algemene discussies over de geschiedenis van Antwerpen.

herbergen

Berichtdoor Ria » 23 Mrt 2006, 16:21

Kan er mij iemand vertellen of en waar er overnachtingsplaatsen/ herbergen/afspanningen bestonden in Antwerpen medio 15de eeuw? Er was een gasthuis voor bedevaarders aan de sint-Jacobskerk, was dit een bijgebouw of stond dit apart?
Alvast bedankt voor ieder antwoord.

Ria

Herbergen

Berichtdoor john giroulle » 09 Apr 2006, 11:34

Ik heb (nog) geen idee over de 15e eeuw, wel over de eerste helft van de 16e. Café Boer van Tienen aan het Mechelseplein bestond, met enige zekerheid, reeds voor 1548. Het stond er toen al, samen met het Sint Elisabethgasthuis. In die tijd functionneerde het als eindpunt van de diligentie op Mechelen en Tienen (zie vlakbij begin Mechelsesteenweg enz). In die tijd waren de Antwerpse brouwers groepsgewijs gevestigd rond de huidige
Kammenstraat, toen Camerstraat wat verwijst naar een gebruiksvoorwerp in die nijverheidstak. Omdat de Camerstraat te smal werd voor al het brouwersverkeer werd rond die tijd besloten dat brouwers zich gingen vestigen aan het Mechelseplein waar ruim voldoende open ruimte was om zich te ontwikkelen. Er stond immers niets anders dan dat huis, het gasthuis en een waterpomp bij een grote waterput (vijver), pomp die gelijk diende als brandbeveiliging. De aanwezigheid van dit goederen- en personenvervoer
laat veronderstellen dat er daar inderdaad logies voor reizigers voorhanden was.
Mvg
jegdica

john giroulle

herbergen

Berichtdoor Ria » 10 Apr 2006, 16:12

Bedankt John,
Van die diligence is nieuw voor mij. Spijtig genoeg een eeuw later.
Ivm de 15de eeuw, misschien bestond er hier helemaal niets (wat ik ergens sterk betwijfel) en gingen reizigers aankloppen bij het Sint-Michielsklooster?!

Ria

Berichtdoor bert verwerft » 18 Mei 2006, 11:07

ook dit is een eeuw telaat (zestiende eeuw) maar misschien bevat deze eindverhandeling een interessante bibliografielijst ofzo:

HELLEMANS A., De herberg als sociale en criminele scène in het Antwerpen van de 16e eeuw, licenciaatsverhandeling UA, 2005.

mvg

bert verwerft

herbergen

Berichtdoor Ria » 23 Mei 2006, 21:52

Hallo, mijn interesse gaat wel degelijk uit naar de 15de eeuw maar in ieder geval hartelijk dank. :)
Met vriendelijke groeten, Ria

Ria

herbergen

Berichtdoor Klaasjan » 22 Jun 2006, 22:44

Beste Ria,

Overnachtingsplaatsen voor bedevaarders waren dikwijls buiten de omwalling, vlakbij de stadspoorten, gelegen. De omwalling ter hoogte van Sint-Jacob lag toen aan de Princesstraat (die toen Paddegracht heette) en de Sint-Jacobstraat. De kolom aan het café op de hoek met de Sint-Jacobsmarkt is mogelijk een restant van die stadspoort.
Ook aan de andere kant van stad had je een vergelijkbare situatie: het Sint-Janshospitaal (nu galerij De Zwarte Panter) was een opvanghuis voor bedevaarders, vlakbij de Sint-Jansvliet en de Steenhouwersvest, die daar de stadsgrens vormden.

Groetjes, Klaasjan

Klaasjan

Re: Bert Verwerft tip

Berichtdoor stefF » 03 Jan 2018, 15:48

bert verwerft schreef:ook dit is een eeuw telaat (zestiende eeuw) maar misschien bevat deze eindverhandeling een interessante bibliografielijst ofzo:

HELLEMANS A., De herberg als sociale en criminele scène in het Antwerpen van de 16e eeuw, licenciaatsverhandeling UA, 2005.

mvg

Beste Bert Verwerft,

Ik ben zeer geïnteresseerd in de onuitgegeven licentiaatsverhandeling van A. Hellemans, De herberg als sociale en criminele scène in het Antwerpen van de 16e eeuw, uit 2005, die u vermeldt.
Momenteel doe ik research voor Wildevrouw, de nieuwe roman van Jeroen Olyslaegers, winnaar van oa de Fintro-literatuurprijs 2017 en daarvoor zijn we op zoek naar alle mogelijke nuttige info ivm herbergen.
Nu was de vraag of u ons kon helpen aan die licentiaatsverhandeling die u vermeldt, want in de bibliotheek van de UA valt er geen enkel spoor van te vinden, noch van een A. Hellemans. Of, indien u ze zelf niet in uw bezit hebt, of u ons kon vertellen waar u ze heeft geraadpleegd.
Mocht u zelf nog tips hebben rond herbergen in het Antwerpen van de 16e eeuw, zou u ons daarmee natuurlijk een groot plezier doen.
Alvast bedankt voor uw tijd
vriendelijke groet

stefF

stefF

» Terug naar Algemeen