Geschiedenis van Antwerpen Welkom op het forum van het FelixArchief

binnenpoorters / buitenpoorters

Algemene discussies over de geschiedenis van Antwerpen.

binnenpoorters / buitenpoorters

Berichtdoor elmer » 03 Nov 2017, 10:00

Beste,

Deze vraag heeft betrekking op de oudste poorterslijsten van Antwerpen (V#1981)

Op 12 oktober 1425 worden zes mensen poorter van Antwerpen. Bij de eerste vijf staat een 'b' in de kantlijn (zie onder). Zij worden met naam genoemd en - in drie gevallen - met hun beroep, maar zonder vermelding van plaatsnaam. Bij de zesde persoon staat er geen 'b' in de kantlijn en wordt wel een plaats van herkomst genoemd (Herenthout). Wat betekent dit? Waren de eerste vijf binnenpoorters? Was de zesde een buitenpoorter die niet in de stad Antwerpen heeft gewoond? Of heeft de zesde wel degelijk in Antwerpen gewoond en zegt de afwezigheid van de 'b' enkel dat hij oorspronkelijk niet uit die stad kwam?

DSC03402_.jpg
DSC03402_.jpg (241.43 KiB) 99 keer bekeken

De naam van deze man (Dox), ken ik slechts van één andere (oude) vermelding in Antwerpen. Op 8 januari 1440 wordt Godevaert Docx ook poorter van Antwerpen (zie onder). Hij krijgt het poorterschap met 7 andere mensen. De 'b' staat nu niet meer in de kantlijn, maar ik neem dat het 'ex' en 'int' aan het einde van de inschrijvingen dezelfde betekenis heeft, zeker omdat plaatsnamen worden vernoemd bij de mensen waar 'ex' staat . Bij Godevaert staat 'int'. Betekent dit dat hij een binnenpoorter was? Of betekent dit dat hij al in Antwerpen woonde ten tijde van het verkrijgen van het poorterschap?

DSC03382-.jpg
DSC03382-.jpg (237.19 KiB) 99 keer bekeken

Laatste vraag: weet iemand wat het poortersgeld bedroeg omstreeks 1425 en 1440? Ik heb het enkel kunnen vinden van de 14e en de 16e eeuw.

Literatuurverwijzingen zou ik ook erg waarderen. Als iemand mij zou kunnen helpen aan: J. Verbeemen, « De buitenpoorterij van Antwerpen », in Bijdragen tot de Geschiedenis, 1958, p. 44-45. en Fl. Prims, « Binnenpoorters-buitenpoorters », in Antverpiensia, 1937, p. 149; J. Verbeemen, «De buitenpoorterij», p. 48.

Mochten er mensen zijn die meer weten over de aanwezigheid van de naam Dox / Docx / Dockx in Antwerpen vóór het jaar 1700 dan houd ik mij van harte aanbevolen.

elmer

» Terug naar Algemeen